Riskbruk

 

 

 

Vad menas med riskbruk, skadligt bruk och beroende?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Olika begrepp och definitioner används i Sverige för att ange konsumtionsnivåer och skadliga beteenden.

Till exempel används begrepp som riskbruk, riskabel alkoholkonsumtion, riskkonsumtion och riskabla alkoholvanor, ofta utan tydlig definition.

Ett problem är att man inte menar samma sak när begreppen används.

Ord som missbruk och alkoholism används ibland slentrianmässigt, utan att man kanske tänker på vad man menar med dem.

 

Bruk = När man dricker alkohol utan att få skador eller negativa konsekvenser, varken fysiska, psykiska eller sociala.

 

Riskbruk = Definierar vid vilka mängder det är risk för skador.

När man har en förhöjd konsumtion över tid är det risk för sociala problem, t ex bråk, ångest dagen efter och medicinska problem, t ex olyckor, sömnproblem,

högt blodtryck, magproblem. Det finns stor risk för att ett riskbruk övergår i ett skadligt bruk eller beroende vid t ex en livskris.

 

Skadligt bruk (tidigare ofta kallat missbruk) = syftar på ett beteende som ger negativa konsekvenser/är skadligt.

Antingen för hälsan, sociala relationer och/eller påverkar ekonomin negativt både på individ-, organisations- och samhällsnivå. (def. enl WHO)

 

Beroende =  Är en medicinsk sjukdomsdiagnos

 

Källa: Alna

 

 

 

 

 

 

Lotusmodellen- effektiv förebyggande rehabilitering

 

Letar Du efter en effektiv rehabilitering för alkohol- och drogproblem?

På Lotusmodellen har vi en lång erfarenhet av individuella rehabiliteringsprogram för människor med missbruksproblem.

Oberoende utvärderingar visar att 87% av våra klinter är stabilt nyktra efter 12 månader efter avslutad rehabilitering.

 

Lotusmodellen är ett unikt rehabiliteringskoncept för personer med alkohol- drogproblem.

Vi har marknadens bästa rehabiliteringsresultat och vi vänder oss både till arbetsgivare och privatpersoner.

 

På Lotusmodellen har vi hjälpt människor ut ur sitt missbruk i mer än 15 år. Vi vet att det går en negativ utveckling även när det känns och upplevs helt hopplöst.

Vi har en liten trygg organisation med ett personligt bemötande. För oss är varje människa viktig och vi tar vårt uppdrag på största allvar.

Varje dag hjälper vi människor att reparera trasiga relationer och bygga upp nya hälsosamma liv fyllda med glädje och hopp.

 

Rehabilitering

Vår rehabilitering inleds alltid med en ADDIS-utredning för att ta reda på hur allvarliga problem som klienten har. Därefter skräddarsyr vi de individuella insatserna.

 

Vår rehabilitering är evidensbaserad och bygger på de bästa strategierna från 12-stegsprogrammet som bygger på kognitiv beteendeterapi.

Programmet valideras från första dag och under hela rehabiliteringstiden

 

Arbetsgivare

På Lotus har vi lång erfarenhet av att jobba med klinter som är yrkesverksamma. Vi har lärt oss att det krävs en nära samverkan mellan arbetsgivare,

företagshälsovård och oss på Lotus för att rehabiliteringen skall bli så effektiv som möjligt.

Från och med januari 2016 så ställs det högra krav på arbetsgivare då det gäller att följa upp rehabiliteringsärenden, här tillför Lotus ett unikt valideringsinstrument.

 

Kvalitetssäkring

1. Lotusmodellen har utvecklat en unik nyhet som visat sig vara ett mycket starkt och effektivt komplement till vårt individuella program.

Lotusmodellens webbaserade forum där vi tillsammans med klienten och anhöriga erbjuder daglig kontakt via dagboken.

I dagboken skriver klienten/anhörig sina egna reflektioner utifrån våra fysiska träffar.

Här löser klienten och anhörig sina egna uppgifter samt de problem som kan uppkomma upp i framtiden.

Den sista dagen varje månad skall klienten göra sin egen månadsutvärdering som direkt går till ansvarig chefs e-postlåda,

detta är en viktig dokumentation och som ligger till grund för vår och arbetsgivarens kvalitetssäkring samt ett viktigt dokument vid uppföljningsmöten.

Var tredje månad får chefen ta del av självskattningsverktyget som även den kommer till chefens e-postlåda även detta underlag ligger till grund för uppföljningsmöten.